Menu
MŠ Rousínov
MŠ Rousínov
Společně si hrát...
Vítáme vás na webových stránkách MŠ Rousínov! Naše desetitřídní mateřská škola je umístěna na kraji Rousínova a poskytuje předškolní vzdělávání dětem ze všech jeho místních částí.

Více o naší škole

Příprava na školu

Znalosti a dovednosti dětí před vstupem do základní školy

Hrubá motorika

  1. Chůze, běh v zástupu, kruhu, mezi překážkami
  2. Chůze po schodech se střídáním nohou
  3. Poskoky snožmo
  4. Poskoky a stoj na jedné noze
  5. Přeskoky přes nízkou překážku
  6. Krok poskočný
  7. Lezení v podporu dřepmo, plazení po břiše
  8. Převaly na žíněnce
  9. Házení míče horním obloukem, chytání, vyhazování do výšky

Jemná motorika

  1. Navlékání korálků
  2. Spojování drobných dílků stavebnic
  3. Prstová cvičení – např. otevírání dlaně postupně po jednom prstu, ťukání jednotlivými prsty do palce...
  4. Trhání papíru
  5. Skládání papíru – čepice, loďka

Výtvarné činnosti

  1. Správné držení tužky
  2. Kreslení postavy (hlava, trup, končetiny + detaily)
  3. Malování vodovými barvami
  4. Stříhání – pruh, kruh
  5. Samostatné nalepování
  6. Práce s modelínou

Grafomotorika

  1. Grafomotorické cviky – viz příloha
  2. Uvolňovací cviky jedním tahem – viz příloha

Sluchové vnímání

  1. Vytleská slova na slabiky
  2. Určí první a poslední hlásku ve slově
  3. Zopakuje větu z 5 slov
  4. Dokáže soustředěně poslouchat čtený text
  5. Reaguje na pokyn, rozumí slyšenému

Zrakové vnímání

  1. Pozná základní i doplňkové barvy
  2. Pozná odstíny – světlý, tmavý
  3. Odliší jiný obrázek v řadě
  4. Odliší shodné a neshodné dvojice
  5. Pojmenuje viděné obrázky, jmenuje je zleva doprava
  6. Poskládá jednoduché puzzle, rozstříhaný obrázek

Jazykové dovednosti

  1. Správná výslovnost všech hlásek
  2. Mluví ve větách, skloňuje
  3. Klade otázky, odpovídá na otázky, naváže slovní kontakt
  4. Vytvoří protiklady, zdrobněliny
  5. Zapamatuje si krátkou báseň, píseň
  6. Povypráví jednoduchou pohádku, vlastní zážitek

Rozumové dovednosti

  1. Zná své jméno, příjmení, věk, bydliště
  2. Zná jména kamarádů, dětí i učitelek ve třídě
  3. Pozná domácí zvířata, volně žijící zvířata, zvířata ze ZOO, hmyz, ptáky
  4. Pozná ovoce, zeleninu, některé rostliny, rozliší strom listnatý, jehličnatý
  5. Pozná dopravní prostředky, místo jejich výskytu, správně reaguje na světelné signály
  6. Pojmenuje některé profese
  7. Pojmenuje části lidského těla
  8. Pojmenuje časová období – ráno, poledne, večer, dnes, včera, zítra, pojmenuje dny v týdnu
  9. Tvoří nadřazené pojmy (kalhoty, tričko – oblečení; pes, kočka - zvířata)

Matematické představy

  1. Pozná základní geometrické tvary - kruh, čtverec, trojúhelník, obdélník
  2. Pojmenuje rozměry, tvar předmětů – velký x malý, velký x větší x největší, široký x úzký, vysoký x nízký, hranatý x kulatý....
  3. Napočítá do deseti, určí více x méně
  4. Určí prostorové pojmy – před, za, vedle, nad, pod, v, první, poslední, vpravo x vlevo

Sebeobsluha

  1. Samostatně se obléká, svléká
  2. Zvládne zapínání a rozepínání (knoflíky, zip)
  3. Samostatně se obuje, zaváže tkaničky
  4. Ukládá oblečení i hračky na své místo
  5. Samostatně se nají lžící, příborem
  6. Pije z hrnečku

Hygienické návyky

  1. Samostatně bez upozornění používá WC, toaletní papír
  2. Umyje se mýdlem
  3. Vysmrká se

Jak má zralý školák vypadat

Výňatky z knihy „Jak žít a nezbláznit se“

(Psychologie dítěte od předškolního věku do dospělosti)

PhDr. Lidmila Pekařová

Typické projevy dítěte, které do školy nepatří

  1. Poslouchá s nadšením pohádku, ale nepamatuje si ji, neumí ji vyprávět
  2. Pracuje doma u stolečku, ale většinou svoji práci nedokončí
  3. Klade mnoho otázek, ale nečeká na odpověď, brzy neví, na co se ptalo
  4. Pravidla ve hře přehlíží, neumí čekat, až na něj dojde řada, předbíhá
  5. Utíká od stolu, neumí si po sobě uklidit nádobí, samo se neobléká a neobouvá
  6. Neví, jaké má doma povinnosti, ke všemu se musí vodit za ručičku
  7. Nechce si uklidit hračky, utíká a vzdoruje, všechno jen rozhází

Jak má vypadat zralý školák

Chce opravdu vědět, na co se ptá

Šestileté děti kladou mnoho otázek, ale na odpověď reagují různě.

Pokud dítěti nestačí jednoduché sdělení, vrtá mu to hlavou, hledá souvislosti, zařazuje logiku a nedá se odbýt, patří do školy. Pokud nečeká ani na dokončení odpovědi, nemá zájem o výklad, ptá se hned na úplně něco jiného, nástup do školy neurychlujeme. Dítě si chce hrát a ještě si vývojově nedohrálo.

Zvládá rituály ráno a večer

Bez návyků je dítě stále pod palbou připomínek, pokynů, výčitek. Chce to domluvit postup a dodržovat jej. Nejdříve pod vedením. Rodičovská posluha dítě nikam nedovede. Starat se o sebe a své věci se musí naučit teď, ne až v dospívání.

Šaty si dává na jedno místo

Dítě, které nemá vypěstované návyky, co kam patří, neodkládá každou věc v předškolním období na své místo, bude ve škole nešťastné. Bude se snažit, ale bez výsledku. Snaha se ale musí oceňovat. A když ne, nebude se snažit. Každý den je třeba dodržovat stejný postup a hra a zábava až po splnění všech povinností.

Vydrží hodinu pracovat u stolečku a dokončí to, co začalo

Pro rodiče platí: Jste jedinými advokáty svého dítěte, tak myslete svojí vlastní hlavou. Když nevydrží doma ani ve školce nic dodělat, dolepit, domalovat, všechno „jen tak spíchne“ a letí pryč, co čekáte od školy?

Umí mluvit s dospělými, odpovídat na otázky

Vedení v rodinách je různé. Podávám v ordinaci ruku každému - setkávám se příliš často s rozpaky. Dítě není zvyklé podávat někomu ruku, neumí se podívat do očí, stojí k osobě bokem. Neštěstím jsou hyperaktivní matky, které mluví pořád za dítě, odpovídají, aniž by se jich někdo ptal. Dítě se nenaučí samo jednat, mluvit za sebe, rozhodovat se a prožívat radost ze sebe, že to zvládá.

Hraje si s dětmi, nejen vedle nich

Dítě si často hraje živelně a ignoruje pravidla kolektivní hry. Je třeba se umět podřídit, půjčit hračku, dokázat se domluvit, případně omluvit.

Je zvladatelné, umí se s rodiči dohodnout

Nerodí se dítě zvladatelné a nezvladatelné (pokud nejde o těžkou poruchu), projev se tvoří pod vedením rodičů. Tam, kde dítě běží, kam nemá, a rodič neumí zasahovat, jen křičí, pěstujeme nezvladatelnost. Tam, kde se umějí domluvit dospělí, je naděje, že se domluví i rodič a dítě. V klidu, s jasnými pokyny, bez hrozby a se zpětnou vazbou „rozumíme tomu oba“.

Zná bezpečnostní pravidla a umí je dodržovat

Samostatný školák prošel vedením „co se nesmí“ a „co je nebezpečné“. Měl by mít celou řadu návyků a poslouchat pokyny v denní situaci, kdy se něco děje a poslouchat je v době, kdy je pro ně rodič autoritou. Dítě napodobuje chování rodičů, učí se tak chovat přirozeně.

Grafomotorické prvky (1.74 MB)

Doporučené publikace (138.66 kB)